Podaj hasło
    
CD Accord Sp. z o.o. English
e-mail
Firma Katalog Artyści Dystrybutorzy Kontakt Nowości
   
Katalog
< >






Trudno jest przecenić wkład Karola Lipińskiego w rozwój europejskiej wiolinistyki, a także wartość jego twórczości. Sądzę, że najdobitniej wyraził to Władimir Grigoriew, rosyjski skrzypek, muzykolog, profesor Moskiewskiego Konserwatorium: „Jego [Lipińskiego] twórczość była jednym z kulminacyjnych punktów europejskiej sztuki skrzypcowej. […] Lipiński utorował drogę do światowego uznania polskiej kultury narodowej. Był jednym z pierwszych wielkich kompozytorów przedchopinowskiej epoki, którego twórczość przekroczyła granice kraju i stała się uznana w Europie […]”.
    Wszystkie nagrane na płytach dwadzieścia trzy utwory Lipińskiego prezentują najwyższy poziom kompozytorski, a dwa Tria op. 8 i op. 12 są, w moim przekonaniu, wręcz genialne. Warto zwrócić uwagę na fakt, że większość prezentowanych utworów odwołuje się w nazwie do najbardziej „wyeksploatowanych”, żeby nie powiedzieć „oklepanych” form, takich jak rondo, fantazja, wariacje czy souvenir, jednak w każdym utworze znajduje się oryginalny, niesztampowy pomysł. W zestawieniu tego rodzaju twórczości Lipińskiego z powstałymi w tym czasie utworami innych kompozytorów zaskakuje właśnie fantazja, wyobraźnia, wyjątkowe poczucie formy i harmonii.
    Wypada mieć nadzieję, że twórczość Karola Lipińskiego w niedługim czasie dorówna popularności włoskiego Lipińskiego – Niccola Paganiniego.

(Andrzej Wróbel)